Data & Prijzen
        price price  pocket  NL NL-India  info
  start end days rider passenger money India ticket  mail
         with discount with discount  indication visa   indication  
Himalaya 1 11-06-18 29-06-18 19 € 2450,-* € 2150,-* € 450,- € 50,- € 650,- extra-info
Himalaya 1 11-06-18 24-06-18 14 € 2450,-* € 2150,-* € 350,- € 50,- € 800,- extra-info
Himalaya 2 02-07-18 20-07-18 19 € 2450,-* € 2150,-* € 450,- € 50,- € 650,- extra-info
Himalaya 2 02-07-18 15-07-18 14 € 2450,-* € 2150,-* € 350,- € 50,- € 800,- extra-info
Himalaya 3 23-07-18 10-08-18 19 € 2450,-* € 2150,-* € 450,- € 50,- € 650,- extra-info
Himalaya 3 23-07-18 05-08-18 14 € 2450,-* € 2150,-* € 350,- € 50,- € 800,- extra-info
* Boek zo vroeg mogelijk om zeker te zijn van een plaats.

 English description please scroll down


Dagindeling globaal:
===============

Dag 1: Vertrek Schiphol

Dag 2: Aankomst Delhi
We hebben de gelegenheid om de bazaarwijk, waarin ons hotel ligt, te verkennen. Het chaotische straatbeeld met heilige koeien, honden, straatverkopers, rinkelende riksja’s, toeterende auto’s en een eindeloze mensenmassa zal nog lang in je geheugen gegrift blijven.
Old Delhi is het drukste gedeelte van de stad; het is een ommuurde stad met talloze steegjes, bazaars, tempels en moskeeën. Rustiger is het stadsdeel New Delhi met haar groene parken, villa's, parlementsgebouwen, het beroemde Connaught Place met chique winkels en de vele souvenirwinkels op het Janpath

Dag 3: Delhi – Pathankot per trein
Wij willen niet beginnen met motorrijden in zeer hectisch verkeer en in de hitte van tussen de 40 en 50˚ C. Daarom verlaten wij Delhi per trein en reizen naar Pathankot. Het is gelegen aan de voet van de Himalaya waar het aanmerkelijk koeler en rustiger is dan in de lager gelegen regio’s. Hier staan onze motoren op ons te wachten.

Dag 4: Pathankot – Patnitop 190 km
Na het ontbijt bespreken we het verkeer en maken afspraken over het samen rijden. Hierna gaan we zelf de weg op en rijden met onze Enfields de provincie Kashmir in. 
Om rustig aan de motoren en het verkeer te kunnen wennen volgen we niet de hoofdweg door het laagland maar nemen een rustige weg die langs de uitlopers van de Himalaya naar Udhampur leidt. Daar rijden we de heuvels in en wordt de weg bochtiger en de uitzichten weidser. Na een aantal haarspeldbochten en loops bereiken we het op 2000 meter hoogte gelegen Patnitop waar het gelukkig lekker koel is.

Dag 5: Patnitop – Srinagar    185 km
De weg slingert verder door de heuvels en terrassen naar het noorden. Kashmir kenmerkt zich door groene en vruchtbare valleien doorkruist door wilde rivieren. In het noorden en oosten grenst het aan hoge met sneeuw bedekte bergen. Mede door het milde klimaat wordt het ook wel ‘het Zwitserland van India’ genoemd. Al sinds de 15e eeuw is het populair als vakantie oord en legden de Moghalkeizers hier fraaie tuinen aan en brachten zij er, net zoals later de Britten, de hete zomers door.
Na 100 km laten we de heuvels achter ons en rijden een vlakte op. De rechte wegen worden omzoomt door eindeloze landerijen en akkers totdat Srinagar aan de horizon verschijnt.

Dag 6: verblijf Srinagar
Srinagar ligt op diverse handelsroutes en heeft daardoor een Centraalaziatisch karakter. Dit zie je terug in de overwegend moslim bevolking in het oude stadsdeel met de bazaar en vele moskeen. De stad ligt op een hoogte van 1770 meter aan de Jhelum-rivier in een gebied met talloze meren. Grenzend aan de stad ligt het Dal Lake wat bestaat uit een verzameling kleinere meren, dammen en prachtige drijvende tuinen. De Britten lieten hier fraaie met houtsnijwerk versierde woonboten bouwen waarop zij de zomers doorbrachten. Veel van die boten zijn behouden gebleven en doen nu dienst als hotel. Deze houseboats, waarop wij ook zullen overnachten, zijn met shikara’s (een lange kano-achtige watertaxi)vanaf de wal te bereiken. Door de romantische omgeving is het een geliefd oord voor pasgetrouwde Indiase stellen om hun honeymoon door te brengen.

Dag 7: Srinagar – Kargil        205 km
Tussen de meren en akkers verlaten we de valleien van Srinagar en rijden de heuvels in. Dan doemt het hooggebergte op en begint het serieuzere klimwerk. Dit is de Srinagar-Ladakh Highway en je zal snel merken dat het woord “highway” eerder op de hoogte slaat dan dat er een snelweg mee bedoelt wordt. De weg wordt smaller en kronkelt langs de Sind River naar de 3530 meter hoge Zoji La (La = het tibetaanse woord voor pas). Deze pas is de grens tussen een vruchtbaar groene landschap en een ruige, droge bergwoestijn. 

Dag 8: Kargil – Lamayuru      105 km
Over een weg die op sommige stukken uit gravel bestaat bereiken we Mulbekh, de Namika La (3760 meter) en Fotu La (4147 meter). Nadat we deze passen over zijn gegaan rijden we het boeddhistische Ladakh (= land van de passen) in. Het landschap bestaat uit onmetelijke grijze berghellingen die door de rivier zijn uitgeslepen. Het is een bergwoestijn met af en toe een langs de rivier gelegen groene oase. In dit sprookjesachtige landschap ligt Lamayuru met de prachtig gelegen gompa (= klooster), de oudste van de regio, op een steile klif die hoog boven het dorpje uitsteekt. 

Dag 9: Lamayuru – Leh         125 km
We verlaten Lamayuru door de talloze loops van het steile rotsmassief af te dalen. Het is een ronduit spectaculaire route met dito uitzichten over meer dan duizend meter diepe kloven, fel gekleurde rotsmassieven en wonderlijk geërodeerd goudkleurig zandsteen. Daarna volgen we de Indus rivier naar het oosten. We zien de eerste Ladakhi dorpen. Huizen met platte daken waarop hout, gras en vruchten in de warme zomerzon worden gedroogd als voorraad voor de lange winter. De gompa’s en stupa’s doen je beseffen dat we in klein Tibet zijn aangekomen. Op weg naar Leh bezoeken wij Alchi met de oudste gompa van Ladakh. 

Dag 10, 11 en 12: verblijf Leh
Leh ligt geïsoleerd op 3500 meter hoogte te midden van de uitgestrekte bergketens van de Himalaya aan de Indus rivier. Het was eeuwenlang een knooppunt van de karavanen van de Zijderoutes en is de hoofdstad van Ladakh. Ladakh heeft een lange geschiedenis van hecht contact met Tibet. Dit gezamenlijke verleden wordt zichtbaar in de rijke boeddhistische cultuur, die in Ladakh ongeschonden heeft kunnen voortbestaan. Grote kloostercomplexen zijn overal in het gebied te vinden en de vele festivals geven een kleurrijk beeld van de voortlevende tradities. 
Nadat we een permit voor deze regio geregeld hebben, beklimmen wij de Kardong La. Met 5602 meter is dit de hoogst berijdbare pas ter wereld. De weg kronkelt zo’n 40 kilometer de pas op om 2100 meter te stijgen. Naarmate de top, die vaak in sneeuw en nevels is gehuld, nadert wordt de weg slechter.
In Leh hebben we tijd om te relaxen of voor het maken van verschillende tochten. De omgeving met een overdaad aan Tibetaans-boeddhistische cultuur zoals paleizen en de op bergkammen gebouwde kloosters van Shey en Tikse, leent zich uitstekend om met de motor te bezoeken. Je kan ook een raft over de Indus rivier maken. 

Dag 13: Leh – Tscho Kar      150 km
We verlaten Leh over de Leh-Manali route. Een route met 4 hoge passen die zo’n 8 maanden per jaar bedekt zijn met sneeuw en ijs. Doordat er geen begroeiing is komen er veel aardverschuivingen voor waardoor de weg beschadigt raakt of verdwenen kan zijn. Hoewel men in de zomer constant bezig is de weg te herstellen blijven sommige stukken moeilijk begaanbaar. Het kan zijn dat we door riviertjes moeten rijden en modder of keienstroken moeten passeren. Samen met het lage zuurstofgehalte op grote hoogte kan dat het rijden erg vermoeiend maken. 
Vandaag ligt de 5360 meter hoge Tangla-la voor ons, de op een na hoogste pas ter wereld. De aanloop begint met een smalle kloof door een massief van grijs, rood, groene en paarse rotsen. De kloof wordt breder en voordat we de “bewoonde wereld” verlaten komen we door de laatste boeddhistische dorpjes met groene akkers en fel gele bloemenvelden. Daarna volgt een lange reeks S- en haarspeldbochten die naar de top slingeren. Daar heb je uitzicht over More Plains en zie je de weg tientallen kilometers voor je liggen. ’s Zomers leven er nomaden op deze vlaktes die hier hun kuddes schapen, geiten en yaks laten grazen. 
Omdat er in de weide omtrek geen dorpen zijn overnachten wij in een tentenkamp gelegen naast een zoutmeer. 

Dag 14: Tscho Kar – Jispa    195 km
De eerste 40 km volgen we een nagenoeg rechte weg over de More Plains. Dan begint het slingeren weer en klimmen we door een kloof met door erosie ontstane goudkleurige zandsculpturen naar de Lachang-la (5065 meter). Nadat we deze afgedaald zijn lunchen we bij het tentenkamp van Sarchu. Vervolgens beklimmen we in een landschap dat bestaat uit rotsen, sneeuwvelden en gletsjers de Baralacha-la (4900 meter) waar de weg altijd in slechte staat verkeert. Vervolgens komen we in lager gelegen gebied. De temperatuur wordt hoger en het landschap wordt groener. We overnachten in een hotel in Jispa, het eerste dorp wat we tegenkomen in de provincie Himachal Pradesh. 

Dag 15: Jispa – Manali          140 km
De laatste dag op de motor. We dalen door de Bhaga vallei met veel groene akkers en steken de Chandra-rivier over. 
Dan hebben we nog 1 pas te gaan. Het is niet de hoogste pas maar de Rohtang La (4000 meter) is wel de meest beruchte. Het is een hindernis voor de uit het zuiden komende moesson. Veel wolken botsen tegen de berg waardoor de hellingen geteisterd worden door overvloedige regenval. De weg wordt dan vernield door modderstromen en rotsblokken. 
Bij goed weer is het een makkie maar na regen kan het een beproeving worden.
Op de top zal de Himalaya je nog een keer imponeren. Het uitzicht tijdens de afdaling naar Manali is zeer spectaculair. Tientallen S-bochten met rondom watervallen en een landschap dat vanaf de top veranderd in kale rotsen via naaldbomen in loofboombossen. Diep beneden in het dal zie je Manali al liggen. We worden opgewacht door schoenpoetsers die voor een paar roepee je laarzen of leren pak onderhanden nemen. 

Dag 16: Manali - Delhi, per bus
Overdag blijven we in Manali. Je kan een warmwaterbron in de stad bezoeken, waar je het bergstof van je lichaam kunt spoelen. Of je maakt een rondje langs de vele souvenirwinkeltjes en pikt een terrasje met een uitgebreide keuze uit verschillende keukens. Tegen de avond stappen we op de luxe nachtbus naar Delhi. 

Dag 17: Aankomst Delhi
Terwijl de weg naar het laagland steeds drukker en chaotischer wordt, denk je misschien met weemoed terug aan de rust van de bergen. Vroeg in de ochtend komen we aan in het hete Delhi. Je hebt de rest van de dag tijd om inkopen te doen in de drukke bazaars of een van de bezienswaardigheden te bekijken zoals het rode fort, de Jama Masjid moskee en Raj Ghat (waar Mahatma Ghandi gecremeerd is). 

Dag 18: Dagtocht Taj Mahal
Voordat we naar huis gaan bezoeken we de grootste bezienswaardigheid van India de Taj Mahal. Dit wereldwonder ligt in Agra, eens de hoofdstad van het machtige Moghulrijk. De Taj Mahal is een uit wit marmer opgetrokken mausoleum, dat ingelegd is met ontelbare halfedelstenen. Tussen 1630 en 1653 werkten meer dan 20.000 mensen uit India en Centraal-Azië mee aan de bouw, bijgestaan door experts uit onder andere Frankrijk en Italië. Een bizar detail is dat de keizer voor zichzelf eenzelfde bouwwerk van zwart marmer wilde bouwen. Deze droom ging echter niet door. Hij werd afgezet door zijn zoon die vond dat papa teveel geld had verspild. De keizer werd gevangen gezet in het Fort van Agra. Door de tralies van zijn cel kon hij nog net de Taj Mahal zien. 

Dag 19: Delhi – Amsterdam
Vertrek uit Delhi en aankomst op Schiphol. 


14-daagse reis 
Mensen die minder tijd hebben bieden we de mogelijkheid om met bovenstaande reis mee te gaan en na het verblijf in Leh naar huis te vliegen. De reissom voor de 14-daagse reis is het zelfde als voor de 19-daagse reis. Dit komt omdat wij iemand moeten inhuren die de motor terug rijdt (en daarna moet hij ook weer terug naar Leh reizen). 
Het reisschema van de 14-daagse reis ziet er als volgt uit:
Dag 1 t/m 12: idem als hierboven
Dag 13: vlucht Leh – Delhi en vertrek uit Delhi
Dag 14: aankomst - Amsterdam

Let wel: Houd er bij het boeken van de terugvlucht rekening mee dat vluchten vanuit Leh bij slecht weer niet worden uitgevoerd. De vluchten worden dan naar later op de dag opgeschort of een dag uitgesteld (als het de volgende dag wel goed weer is). 

 

Bijzonderheden India Himalaya motorreizen

Motoren
De organisatie heeft in 2011 en 2012 nieuwe Royal Enfield motoren gekocht voor de India reizen. De enige echte motorfiets die je in India kan kopen. Het zijn 1 cylinder viertakt motoren met 500 cc, linksgeschakelde 5-bak en een schijfrem. Ze hebben veel kracht onderin en een fantastisch geluid. Wij zorgen ervoor dat ze in een goede staat zijn en blijven.

Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten. Schades aan de motoren ontstaan door een ongeval zijn voor rekening van de berijder, tenzij deze gedekt wordt door de (verzekering van de) veroorzaker. Wat over blijft is de schade die je aan derden toebrengt.
De motoren zijn WA-verzekerd maar verzekeren is een relatief begrip in Azië. Het is niet vanzelf sprekend dat een Indiase WA verzekering de schade die men aan een derde toebrengt volledig vergoedt. En als de verzekering al uitkeert gaan hier vaak jaren overheen en betaalt men maar een deel van de werkelijk geleden schade uit.
Dit betekent in de praktijk dat bij ongelukken vaak ter plaatste mondelinge oplossingen besproken moeten worden. Regel in het land is dat de veroorzaker van het ongeval betaalt voor schade aan beide partijen. Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van de organisatie .

Accommodatie
In de regel boekt de organisatie de hotels zoveel mogelijk van te voren via onze lokale agent. We overnachten in eenvoudige hotels op basis van twee persoonskamers met eigen douche en toilet. Toch zijn er plekken op deze route waar we niet van te voren kunnen reserveren of waar het aantal tweepersoonskamers beperkt is. In dat geval bestaat de kans dat je met meer dan twee personen een kamer of toilet en douche moet delen. Hoog in de bergen zijn er geen hotels, we overnachten in dat geval (maximaal twee nachten) in tentenkampen.

Visum
Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden, na het verlaten van India, geldig is. Verder dien je bij het vertrek uit Nederland een Indiaas visum te hebben. Dit visum wordt verstrekt door de ambassade van India in Den Haag. De kosten voor het visum zijn ongeveer € 115,-. Ruim voor vertrek sturen wij je een uitleg over de visumprocedure en formulieren toe.

(Duo)passagier
Op deze reis kunnen reizigers zich als duopassagier inschrijven. Een duopassagier boekt een reis samen met een andere motorrijdende deelnemer en zit in principe de hele reis bij deze deelnemer achterop. De motoren in India zijn geschikt voor twee personen evenals de wegen die we tijdens deze reis nemen. Ze zijn niet altijd even goed, soms zelfs ronduit slecht, toch noemen we deze wegen zeker geen off road wegen. In de volgauto is tenminste één plaats beschikbaar voor een niet meerijdende passagier.

Zwaarte
De zwaarte van deze reis wordt vooral bepaald door de hoogte en het klimaat. Een groot gedeelte van de reis bevinden wij ons boven de 3500 meter en wij gaan zelfs passen over die hoger zijn dan 5500 meter. Er is niet te voorspellen wie last van de hoogte krijgt. Zelfs ervaren bergbeklimmers kunnen op 3500 meter hoogteziekte krijgen terwijl zij enkele weken daarvoor op 6000 meter nergens last van hadden. We hebben de reis zo opgebouwd dat we geleidelijk stijgen en voldoende rustdagen hebben. Dat verkleint de kans op hoogteziekte aanmerkelijk. Onze ervaring is dat slechts weinig deelnemers last van hoogteziekte krijgen. De reisbegeleider weet hoe bij hoogteziekte te reageren. Hoogteziekte of niet, doordat er minder zuurstof in de lucht aanwezig is zal alles meer energie kosten en dat is voor iedereen een vermoeiende factor.

Het bergklimaat is een andere bepalende factor. Wanneer de zon schijnt, is de temperatuur aangenaam maar bij bewolking kan het op deze hoogte snel enorm afkoelen. Op hoogte kan het kwik 's nachts tot het vriespunt dalen. 's Zomers regent het zelden in het hooggebergte, maar het klimaat is de laatste jaren van slag. Regen kan landverschuivingen veroorzaken waardoor wegen moeilijk begaanbaar worden. Er kan dan veel aarde, modder, keien en water op de weg liggen waar wij doorheen moeten. Als de weg onbegaanbaar wordt ruimen bulldozers deze blokkades meestal snel op. Maar de weg kan ook afgesloten worden waardoor wij een alternatieve route zullen moeten nemen.

Kortom, door de hoogte is dit een pittige reis en als het klimaat niet mee zit kan het een erg zware reis worden. Voor mensen met een gemiddelde conditie hoeft dit geen probleem te zijn. Mensen met een slechte conditie of gezondheid raden we af deze reis te boeken!

Rijvaardigheid
Behalve dat men in India links rijdt verschillen de verkeersregels niet zoveel verschillen met die in Nederland.
Motorrijden in de Himalaya is anders dan motorrijden in Nederland. Ervaring op goede asfaltwegen zegt niet zoveel. Een goede motorbeheersing en inzicht hoe je veilig over slechte wegen rijdt zijn veel belangrijker. Dit geldt zeker bij slecht weer. Daarom is een off road training een goede voorbereiding op deze reis.

Periode
Deze reis is slechts gedurende drie maanden per jaar mogelijk. De rest van het jaar zijn de hoge passen op onze route bedekt met een dikke laag sneeuw en ijs.
De natte moesson komt meestal eind juli/ begin augustus in Noord India aan. De regen kan de reis zwaarder maken omdat we dan te maken kunnen krijgen met modder of water dat over de weg stroomt, landverschuivingen en mist.
Daarom zijn de reizen die voor de moesson plaatsvinden in principe minder zwaar.


Extra informatie of boekings aanvraag:

Request or booking date information
Name  *
E-mail  *
Your request and/or booking date  *
Date of today dd-mm-yyyy  *
* Vereiste velden

Of mail: info Lifeisjoy.nl




 
English description 

Global daily route: 
===============

Day 1: Departure airport (Schiphol or anywhere in the world)

Day 2: Arrival Delhi 
We have the opportunity to explore the bazaar district where our hotel is,. The chaotic streets with sacred cows, dogs, street vendors, ringing rickshaws, honking cars and endless crowds will remain etched in your memory for a long time. 
Old Delhi is the busiest area of the city; it is a walled city with many alleys, bazaars, temples and mosques. Quieter the New Delhi district with its green parks, villas, parliament buildings, the famous Connaught Place with chic shops and the many souvenir shops in Janpath

Day 3: Delhi - Pathankot by train 
We do not want to start riding in very hectic traffic and in the heat of between 40 and 50˚ C. Therefore we leave Delhi by train and travel to Pathankot. It is located at the foot of the Himalayas where it is noticeably cooler and quieter than in the lower regions.Here are our bikes waiting for us.

Day 4: Pathankot - Patnitop 190 km 
After breakfast we discuss the traffic and make arrangements for ride together. After that, we'll be on the road and ride with our Enfields in the Kashmir province. 
Easy to get used to the engines and the traffic we do not follow the main road through the lowlands but take a quiet road leading to Udhampur along the foothills of the Himalayas. We drive into the hills and the road is winding and the wider panoramic views.After several hairpin bends and loops we reach the 2000 meters high located Patnitop where it is lucky cool.

Day 5: Patnitop - Srinagar 185 km 
The road winds through the hills and terraces to the north. Kashmir is characterized by green and fertile valleys crossed by wild rivers. In the north and east it borders with high snow-capped mountains. By the mild climate it is also called "the Switzerland of India '. Ever since the 15th century, it is a popular resort and laid the Moghalkeizers beautiful gardens here, and they spent there, just as later the British, the hot summers. 
After 100 km we leave the hills behind and drive a plain. The straight roads are bordered by endless meadows and fields until Srinagar appears on the horizon.

Day 6: stay Srinagar 
Srinagar is on various trade routes and has a Central Asian character. This is reflected in the predominantly Muslim population in the old city with the bazaar and many mosques. The city lies at an altitude of 1770 meters on the Jhelum River in an area with numerous lakes. Adjacent to the city's Dal Lake which is comprised of a collection of smaller lakes, dams and beautiful floating gardens. The British were building here with beautiful carved houseboats where they spent the summers. Many of these boats were preserved and now serve as a hotel. These houseboats, where we will spend the night, with Shikara's reach (a long canoe-like water taxi) from the shore. The romantic setting is to establish a popular destination for Indian newlyweds to spend their honeymoon.

Day 7: Srinagar - Kargil 205 km 
Between the lakes and fields we leave the valley of Srinagar and drive into the hills. Then we see the mountains and begins the serious climbing. This is the Srinagar-Ladakh Highway and you will quickly notice that the word "highway" informed earlier than stores that mean by it a highway. The road narrows and meanders along the Sind River to the 3530 meters high Zoji La (La = the Tibetan word for pass). This pass is the border between a fertile green countryside and a rugged, arid mountain desert.

Day 8: Kargil - Lamayuru 105 km 
On a path that exists on some pieces of gravel we reach Mulbekh, the Namika La (3760 meters) and Fotu La (4147 meters). After we have gone over these passes we ride the Buddhist Ladakh (= country fit) in. The landscape consists of vast gray hillsides that are carved by the river. It is a mountain desert with occasional green oasis situated along the river. In this fairytale landscape is Lamayuru with the beautifully situated gompa (monastery =), the oldest of the region, on a steep cliff high overhanging the village.

Day 9: Lamayuru - Leh 125 km 
Leaving Lamayuru by descending the countless loops of the steep rock massif. It is a downright spectacular route ditto with views over a thousand meters deep gorges, bright colored rock massifs and wonderfully eroded gold-colored sandstone. Then we follow the Indus River to the east. We see the first Ladakhi villages. Houses with flat roofs that timber, grass and fruits are dried in the hot summer sun as a stock for the long winter. The gompas and stupas do you realize that we have arrived in small Tibet.On the way to Leh we visit the oldest Alchi gompa of Ladakh.

Day 10, 11 and 12: residence Leh 
Leh is isolated at 3500 meters amidst the vast mountain ranges of the Himalayas to the Indus river. It was for centuries a hub for the caravans of the Silk Routes, and is the capital of Ladakh. Ladakh has a long history of close contact with Tibet. This shared history is reflected in the rich Buddhist culture, which has been able to survive intact in Ladakh. Large monasteries are everywhere in the area and the many festivals provide a colorful picture of the surviving traditions. 
After we have arranged a permit for this area, we climb the La Kardong. With 5602 meters it is the highest motorable pass in the world. The road meanders about 40 kilometers until the rise to 2100 meters. As the summit, which often is shrouded in snow and mist, approaching the road deteriorate. 
In Leh, we have time to relax or to make several trips. The area with an abundance of Tibetan Buddhist culture like palaces and monasteries built on the ridges of Shey and Tikse, is ideal to visit with the engine. You can also take a raft down the Indus river.

Day 13: Leh - Tscho Kar 150 km 
We leave Leh on the Leh-Manali route. A route with four fit high which covered about eight months a year with snow and ice. Because there is no vegetation has come many landslides causing the road is damaged, or may have disappeared. Although recovering in the summer is constantly the way some sections remain impassable. It may be that we have to drive through rivers and mud or stones strips must pass. Along with the low oxygen at high altitudes that can make driving very tiring. 
Today, the 5360 meter high Tangla-la for us, the second highest pass in the world. The run starts with a narrow gap through a solid mass of gray, red, green and purple rocks. The gap is widening and before the "civilized world" leaving we come through the last Buddhist villages with green fields and bright yellow flowers fields. Then follows a long series of S and switchbacks that meander to the top. There you have views More Plains and you see the way tens of kilometers ahead of you. In summer there are nomads living on the plains here let their herds of sheep, goats and yaks graze. 
Because in the meadow perimeter villages are not we spend the night in a tent camp next to a salt lake.

Day 14: Tscho Kar - Jispa 195 km 
The first 40 km we follow an almost straight away on the More Plains. Then it starts swinging back and we climb through a gap formed by erosion with golden sand sculptures at the Lachang-la (5065 m). After this we descended we have lunch at the camp of Sarchu. Then we climb into a landscape that consists of rocks, snowfields and glaciers Baralacha-la (4900 m) where the road is always in poor condition. Then we get into lower-lying areas. The temperature rises and the landscape becomes greener. We stay in a hotel in Jispa, the first village we encounter in the province of Himachal Pradesh.

Day 15: Jispa - Manali 140 km 
The last day on the bike. We descend through the Bhaga Valley with many green fields and stabbing the Chandra river. 
Then we have to first pass go. It is not the highest pass but the Rohtang Pass (4000 meters) is the most notorious. It is an obstacle to the monsoon coming from the south. Many clouds collide against the mountain slopes which are plagued by excessive rainfall. The road is then destroyed by mudslides and boulders. 
In good weather a breeze, but after the rain can be an ordeal. 
At the top of the Himalayas will impress again. The view during the descent to Manali is very spectacular. Dozens of S-turns around with waterfalls and a landscape that changes from the top of bare rocks through coniferous tree in deciduous forests. Deep down in the valley you see Manali already. We are awaited by shoe shiners to make over your boots or leather suit for a few Rupee.

Day 16: Manali - Delhi by bus 
During the day we stay in Manali. You can visit a hot spring in the city, where you can rinse the mountain fabric of your body. Or you can make a tour along the many souvenir shops and picks a small terrace with a wide choice of different cuisines. Towards the evening we take the luxury night bus to Delhi.

Day 17: Arrival Delhi 
While the road to the lowlands getting busier and more chaotic is, you may think back with nostalgia to the tranquility of the mountains. Early in the morning we arrive in the hot Delhi. You have the rest of the day to do some shopping in the bustling bazaars or to view one of the attractions like the Red Fort, Jama Masjid Mosque and Raj Ghat (where Mahatma Gandhi was cremated).

Day 18: Day trip Taj Mahal 
Before we go home we visit the biggest attraction of India, the Taj Mahal. This wonder of the world is located in Agra, once the capital of the mighty Moghulrijk. The Taj Mahal is a mausoleum built of white marble, which is inlaid with countless gemstones.Between 1630 and 1653 worked more than 20,000 people from India and Central Asia participated in the construction, assisted by experts from countries such as France and Italy. A bizarre detail is that the emperor himself wanted to build a similar building of black marble. However, this dream fell through. He was deposed by his son who felt that Dad had wasted too much money. The emperor was put in prison in the Agra Fort. Through the bars of his cell, he could just see the Taj Mahal.

Day 19: Delhi - Airport home
Departure from Delhi and arrive at your airport home..

14-day trip 
People who have less time, we offer the possibility to go along with the above trip and fly after staying in Leh home. The fare for the 14-day trip is the same as for the 19-day trip. This is because we need to hire someone who drives back the engine (and afterwards must also back to Leh travel). 
The itinerary of the 14-day trip is as follows: 
Day 1 t / m 12: same as above 
Day 13: Flight Leh - Delhi and departure from Delhi 
Day 14: Arrival - Amsterdam
Note: Keep it in mind when booking the flight with flights from Leh are not carried out in bad weather. The flights will be postponed until later in the day or delayed one day (as the next day it's good weather).

 
 

Extra info India Himalaya motor travel

Motorbikes 
The organization is traveling on 2011 and 2012 new Royal Enfield motorcycles. The only real motorcycle that you can buy in India. It's a one cylinder four-stroke 500 cc, left terraced five-speed gearbox with disc brakes. They have lots of power and superb sound bottom. We make sure that they are in good condition.

Insurance 
When a accident happens your must have a good travel insurance. Damage to the motorbike caused by an accident need to be payed by the rider, unless it is covered by the perpetrator (the insurance). What remains is the damage you cause to third parties. 
The motorbiukes have a liability insurance but insurance is a relative concept in Asia. It is not obvious that an Indian liability insurance fully refund the damage it causes to a third party. And if the insurance pays sometimes it takes years or one pays only part of the damage. 
This means in practice that accidents often are discussed on-site. Rule in this country is that the causer of the accident pays for damage to both parties. Repairs and replacement of parts for the motorbikes resulting from wear, without this being due to driver behavior, is for cost of the organization.

Accommodation 
In the rule book th e organization the hotels as much as possible in advance through our local agent. We overnight in simple hotels by two double rooms with private shower and toilet. Still, there are places on this route that we can not book in advance, or where the number of double rooms is limited. In that case, the chances of you with more than two people exists to share a room or bathroom and shower. High in the mountains there are no hotels, we stay in that case (up to two nights) in tent camps.

Visa 
Travelers are required to have a passport for at least six months after leaving India, is valid. Further, you must have an Indian visa when leaving the Netherlands. This visa is issued by the Indian Embassy in The Hague. The cost of the visa are approximately € 115, -. Well before departure we will send you an explanation of the visa procedure and forms.

(Extra) passenger 
On this trip, travelers can register as a pillion passenger. A passenger books a trip with another participant motorcycling and is in principle behind the whole trip with this participant. The engines in India are suitable for two people as well as the roads we take this trip. They are not always good, sometimes even downright bad, yet we call these roads certainly weigh no off road. In the following car is at least one place is not available for a ride-on passenger.

Difficulty
The severity of this trip is mainly determined by the altitude and the climate.
 A large part of the trip we are above 3500 meters and we will even fit on that are higher than 5500 meters. It is impossible to predict who will suffer from the altitude. Even experienced climbers can get to 3500 meters altitude sickness while a few weeks earlier at 6000 meters had nowhere affected. The trip was designed so that we gradually rise and have enough rest days. This reduces the risk of altitude sickness considerably. Our experience is that only a few participants get altitude sickness. The tour guide knows how to react to altitude sickness. Altitude sickness or not, because there is less oxygen in the air will all cost more energy and that is for everyone a tiring factor.

The mountain climate is another decisive factor.
 When the sun is shining, the temperature is pleasant but clouds may be at this altitude quickly enormously cool. At the height of mercury at night can drop to freezing. In summer it rarely rains in the mountains, but the climate in recent years of battle. Rain can cause landslides making roads impassable. There may have much soil, mud, boulders and water on the road where we are going through. If the road is impassable bulldozers clearing these blockages usually quickly. But the road can be closed by which we will have to take an alternative route.

In short, the extent this is a tough journey and if the climate is not it it can be a very difficult journey.
 For people, this need not be a problem with an average condition. People with poor health condition or we do not recommend to book this trip!

Driving 
Except that drive on the left in India differ traffic not much different from those in the Netherlands. 
Motorcycling in the Himalayas is different than riding in the Netherlands. Experience on good tarmac roads does not say much. A good motor control and understanding how to drive safely on bad roads are more important. This applies especially in bad weather. Therefore, an off-road course a good preparation for this trip.

Period 
This trip is only for three months a year as possible. The rest of the year, the high passes on our route covered with a thick layer of snow and ice. 
The monsoon usually arrives in late July / early August in northern India. The rain can make the journey harder because we deal then get mud or water flowing over the road, landslides and fog. 
Therefore, the tours are taking place before the monsoon in principle lighter. 


For additional information or booking: >Click here< 



 Klik op onderstaande landkaart om de reis alvast vooruit te bekijken met detail filmpjes. 
Elk rood videoknopje op de kaart is een aparte film.    Enjoy!

 Click on the map to view the trip with detailed videos. 
Each red button on the map is a separate film. Enjoy! 

map himalayas